نماز، معراج مؤمن است.

نماز
نماز، معراج مؤمن است.
این وبلاگ صرفا برای بحث های دینی ایجاد شده است و بیشتر روی نماز تاکید دارد .
اگر از مطالب راضی بودید حتما نظر بدید .
لوگوها

چهارمین دوره مسابقات وبلاگ نویسی سراسری با موضوع نماز

افتخارات

شرکت در دوره اول ، دوم ، سوم مسابقه وبلاگ نویسی نماز

دریافت تقدیر نامه از مسابقه وبلاگ نویسی اصفهان

دریافت تقدیر نامه و جایزه نقدی به عنوان نفر 93 مسابقه وبلاگ نویسی شهرکرد

کلمات کلیدی

وبلاگ نماز وب

وبلاگ نماز|تندیس نماز در میدان میرداماد نجف آباد

نمازهای واجب از دیدگاه آیت الله صافی گلپایگانی

وبلاگ نماز

وبلاگ نویسی دربراه ی نماز

سال نو مبارک

نماز وب | علت محرومیت از شب زنده‌ داری و توفیق نیافتن نماز شب

وقت خواندن نماز شب | نماز وب

وبلاگ نماز|تندیس نماز در میدان میرداماد نجف آباد|وبلاگ نماز

شروع مسابقه ی وبلاگ نویسی نماز

سال 96 مبارک

تبریک سال نو

تبریک

نمازهایی که باید به ترتیب خوانده شوند

توضیح المسائل آیت الله صافی گلپایگانی

احکام وقت نماز از دیدگاه آیت الله صافی گلپایگانی

احکام وقت نماز

نمازهای واجب

آیت الله صافی گلپایگانی

ترجمه نماز به زبان شیرین فارسی

ترجمه نماز

نماز مسافر از دیدگاه رساله آیت الله خامنه ای

نماز مسافر

شرایط نماز از دیدگاه آیت الله خامنه ای

اهمیت و شرایط نماز از دیدگاه آیت الله خامنه ای

دیدگاه حضرت آیت الله خامنه ای

احکام وضو از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه ای

احکام وضو

نماز آیات

فلسفه نماز آیات چیست؟

آخرین نظرات
۱۲ فروردين ۹۴

فلسفه نماز آیات چیست؟

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی درباره فلسفه نماز آیات پاسخ گفته است.


به گزارش شفقنا متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است: ...



حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی درباره فلسفه نماز آیات پاسخ گفته است.


به گزارش شفقنا متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

چرا در موقع گرفتن خورشید و ماه و هنگام زمین لرزه و وزیدن بادهاى وحشت زا و صاعقه ها و صداهاى مهیب آسمانى، باید نماز آیات خواند؟


تشریع نماز آیات در هنگام گرفتن خورشید و ماه دو نکته خاص دارد:

1- بطور کلّى خورشید و ماه و منظومه شمسى در نظر انسانها نظام شگفت انگیزى دارند، خورشید با اشعّه طلایى خود به کلّیّه جانداران و نباتات رشد و نموّ مى بخشد، ماه با گردش منظّم و دقیق خود سیر زمان را اندازه گیرى مى کند و با انوار نقره فام خود از تیرگى شب کاسته، پهنه زمین را براى ما روشن مى سازد.


این آثار مهم، با عظمت شگرفى که آنها دارند، در گذشته در اذهان افراد ظاهر بین اثر گذاشته و در آنها این تصوّر را پیش آورده بود که آنها که بر حسب ظاهر، بر جهان جانداران و گیاهان و جمادات، با عظمت کامل حاکمیّت دارند، در سرنوشت انسان مؤثّر بوده و معبود یا خالق او مى باشند و از همین راه بود که پرستش آفتاب و ماه پیش آمده و عدّه اى به ربوبیّت این اجرام نورانى معتقد شدند و خورشید و ماه را به جاى «خدا» که حاکم مطلق بر تمام عالم هستى است، گذارده بودند.


بزرگترین ضربه اى که قهرمان توحید، ابراهیم(علیه السلام) بر عقیده این گروه وارد ساخت، از این راه بود که محکوم بودن این کرات را در برابر نظام و قوانین کلّى جهان به آن ها یادآور شد(1) و افول (غروب نمودن و غایب گشتن) این اجرام درخشان را از انظار، گواه بر محکومیّت آنها گرفت.


زیرا «افول» این اجرام، بزرگترین نشانه محدودیّت آنهاست و موجود محدود و محکوم که خود در چنگال دیگرى است و حتّى در نورافشانى خود بر پهنه هستى اختیارى از خود ندارد، گواه بر عدم ربوبیّت و دلیل بر مخلوق بودن اوست.


کسوف و خسوف (گرفتن خورشید و ماه) نیز نشانه دیگرى از مخلوق بودن و محدود بودن آنها در برابر آفریدگار جهان است و مى رساند که آنان در رساندن فیض و پخش اشعّه و انوار خود به سایر موجودات، کوچکترین اختیارى از خود ندارند و لذا گاهى موجود دیگرى در برابر آنها قدم علم مى کند و آنها را از کار و عمل خود باز مى دارد.


بنابر این کسوف و خسوف خورشید و ماه، بهترین راهنما بر مخلوق بودن و محدودیّت آنها در برابر اراده مطلقى است که بر جهان هستى حکمفرماست.


در لحظه اى که ما با حادثه خسوف و کسوف روبه رو مى گردیم - حادثه اى که ما را به محکوم بودن این اجرام در برابر یک اراده قاهر غالب هدایت مى کند، حادثه اى که در دل ما ایمان و اعتراف به آفریدگار ایجاد مى نماید که همه جهان، از آن جمله خورشید و ماه، در قبضه قدرت او هستند - شایسته و لازم است که ایمان قلبى خود را در این لحظه در قالب عمل ریخته، با خواندن نماز آیات و نهادن پیشانى به آستان قدّس پروردگار جهان، عقیده و اعتراف باطنى خود را ابراز نماییم.


چنان که قهرمان توحید حضرت ابراهیم(علیه السلام) پس از آن که از اُفول این اجرام درخشان همان نتیجه را گرفت که ما از گرفتن خورشید و ماه مى گیریم، بلافاصله چنین گفت: «اِنِّى وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذِى فَطَرَ السَّماواتِ وَ الاَرْضَ حَنِیفاً وَ مَا اَنَا مِنَ الْمُشْرِکَینَ»؛ (من روى خود را به سوى کسى کردم که آسمان ها و زمین را آفریده، من در ایمان خود خالصم و از مشرکان نیستم).(2)


2- علاوه بر این، در مواردى که اوضاع تازه و احیاناً وحشتناک و غیر عادّى در آسمان رخ مى دهد، عدّه اى از مردم به یک سلسله امور خرافى پناه برده و این اعمال را در رفع این حادثه مؤثّر مى دانند، اسلام با واجب ساختن نماز آیات به هنگام کسوف و خسوف، مردم را از توجّه به اوهام و خرافات بازداشته و عقول و افکار آنها را به نقطه اى که سرچشمه تمام حوادث گیتى است متوجّه ساخته است. بعلاوه، در برابر این حوادث وحشتناک به انسان آرامش و امنیّت خاطر مى بخشد. (3)



(1). سوره انعام، آیه هاى 76 - 78.

(2). سوره انعام، آیه 79.

(3). گرد آوری از کتاب: پاسخ به پرسش های مذهبی، آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، مدرسة الإمام علی بن أبی طالب(ع)، چاپ دوم، ص 306. 



منبع : ستاد اقمه نماز - پیوند منبع

بازنشر : نماز وب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی